Mentale vaardigheden in de sport (deel 2: visualiseren)

Mentale vaardigheden in de sport (deel 2: visualiseren)

Visualisatie is een vorm van mentale training. In de topsport wordt er veel gebruik gemaakt van de techniek visualisatie (https://www.youtube.com/watch?v=0wL2z9EBzSk). Bij visualisatie stel je je voor wat er tijdens een wedstrijd zal gebeuren en hoe je daarop gaat reageren. Ook kan je je inbeelden wat je tijdens een training zal doen en op welke manier. Onderzoek heeft uitgewezen dat het voor de hersenen nauwelijks uitmaakt of je een beweging visualiseert of daadwerkelijk uitvoert. Sporters die visualiseren naast hun reguliere training presteren beter dan sporters die alleen hun reguliere training volgen. Ander onderzoek heeft aangetoond dat visualiseren bij jeugdvoetballers leidt tot meer zelfvertrouwen. Visualiseren is dus een goede aanvulling op de training. Spelers met een blessure kunnen gebruik maken van visualisatie als vervanging voor de reguliere training die zij door hun blessure niet kunnen volgen.

Bij visualisatie is het belangrijk dat je het regelmatig doet en dat het zo echt mogelijk is. De volgende zintuigen zijn deel van de visualisatie:
– Zien (welk veld, welke club, wat voor weer is het)
– Voelen intern (beweging, activatie en emotie)
– Voelen extern (bal op voet, weerstand van veld of tegenstander)
– Horen (publiek, medespelers, tegenstander)
– Ruiken (gras, zweetlucht, frituur)

Praktische implicaties ⬇️
▪️Het is belangrijk dat je ontspannen bent en dat je eerst je hoofd leeg maakt.
▪️Voordat je begint kun je jezelf afvragen wat je met het visualiseren wilt bereiken of welke positieve uitkomst je eruit wilt halen.
▪️Om het zelfvertrouwen van de spelers te verhogen kun je ze hun beste prestatie ooit laten inbeelden voor een wedstrijd.
Om de prestatie (op de lange termijn) te verbeteren kun je de spelers een relevante wedstrijdsituatie laten inbeelden of digitale beelden gebruiken van een vergelijkbare wedstrijdsituatie.
▪️De wedstrijd-/trainingssituaties die gevisualiseerd worden kunnen simpel zijn of complex. Voorbeelden van een simpele wedstrijdsituatie zijn het nemen van een opslag, het passeren van een tegenspeler, het nemen van een vrije bal of duelleren. Voorbeelden van een complexe wedstrijdsituatie zijn omschakelen bij balverlies of een keuze aan de bal.

Ik heb Piet Stut, kindercoach en jeugdtrainer bij Koninklijke HFC, gevraagd hoe hij visualisatie toepast:
‘’De basis voor het visualiseren is de aandacht voor het lichaam en de ademhaling. Door onder andere de volgende vragen te stellen krijgen de kinderen aandacht voor hun lichaam:
-Waar raak je met je lichaam de leuning?
-Voel je hoe jouw zitvlak de bank raakt?
-Heb je beide voeten op de grond?
-Kun je beide tenen bewegen?
Naar de adem ga ik met de kinderen door de handen op borst en buik te leggen en te voelen waar de ademhaling zit. Vervolgens de kinderen te laten volgen hoe de adem natuurlijk zijn gang gaat. Vervolgens ga je naar een te visualiseren beeld door te benoemen ‘ga in gedachten van de kleedkamer naar het veld’. Zoek jouw plek in het veld, herken de gezichten van spelers om je heen. Wat zie je? Hoor je iets? Proef je iets? Waait het hard?’’

Onthoud dat het tijd en veel oefening kost om een nieuwe vaardigheid aan te leren. Dit geldt ook voor visualiseren, het kan een tijdje duren voordat je er de positieve gevolgen van gaat merken.

Wat vind je van deze blog?👍👎 Meer weten of trainings- of wedstrijdsituaties die je kunt visualiseren? Stuur me een bericht 📧

Share

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.